Στον ψηφιακό μετασχηματισμό στρέφονται και τα ξενοδοχεία για την επόμενη ημέρα

Ώθηση και στον ψηφιακό μετασχηματισμό του τουριστικού κλάδου έδωσε η πανδημία του κορονοϊού, με όλο και περισσότερα ξενοδοχεία της χώρας να πραγματοποιούν βήματα προς αυτή την κατεύθυνση.

Δεδομένης της ανυπαρξίας κρατήσεων αυτή την περίοδο οι ξενοδόχοι προετοιμάζονται ψηφιακά για να ανταπεξέλθουν στις συνθήκες έντονου ανταγωνισμού που αναμένεται να δημιουργηθούν, μόλις δοθεί το «πράσινο φως» για την επανέναρξη των ταξιδίων.

Άλλωστε σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, ο εγκλεισμός του προηγούμενου διαστήματος και ο εμβολιασμός στου πληθυσμού είναι δύο βασικοί παράγοντες που θα μπορούσαν να ανοίξουν την όρεξη των ταξιδιωτών για νέες εμπειρίες, επαναφέροντας ένα 50% της κίνησης του 2019 στην περίπτωση της χώρας μας.

Μέχρι τότε βέβαια και παρά την ρευστότητα των υγειονομικών δεδομένων, οι κινήσεις των ξενοδόχων είναι ψηφιακές, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει στο insider.gr o CEO της Nelios, μιας εκ των κορυφαίων εταιρειών Hotel DigitalMarketing στην Ελλάδα, Δημήτρης Σερίφης. «Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μεγάλη ζήτηση στην αναβάθμιση της ψηφιακής εικόνας των ξενοδοχείων, δηλαδή των website τους» σημειώνει χαρακτηριστικά. «Στην Nelios για παράδειγμα έχουμε την υψηλότερη ζήτηση που είχαμε ποτέ στα 12 χρόνια λειτουργίας μας» προσθέτει, εξηγώντας ότι τα αιτήματα για προσφορές που λαμβάνει η εταιρεία για αναβάθμιση της ψηφιακής εικόνας των ξενοδοχείων καταγράφουν αύξηση 45% με 50% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020, όπου σημειωτέον η πανδημία δεν είχε εξαπλωθεί στην Ευρώπη.

«Τις προηγούμενες χρονιές η ζήτηση για νέες ιστοσελίδες ή για αναβάθμιση της ήδη υπάρχουσας από πλευράς των ξενοδόχων άρχιζε τον Οκτώβριο και διαρκούσε μέχρι και τον Φεβρουάριο περίπου, για να ξαναρχίσει τον Μάιο και Ιούνιο καλύπτοντας και τους αναποφάσιστους της τελευταίας στιγμής. Παρότι ο φετινός Οκτώβριος ήταν νεκρός μήνας, από τον Νοέμβριο μέχρι και σήμερα το ενδιαφέρον είναι έντονο» αναφέρει ο κ. Σερίφης.

Οι διαφοροποιήσεις μάλιστα δεν σταματούν εκεί. «Φέτος οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις δεν επιδιώκουν απλά να διορθώσουν την εικόνα τους, αλλά να την αναδομήσουν εκ βάθρων, δημιουργώντας ένα website μέσα από το οποίο θα ξεκινήσουν να πουλάνε. Αυτό το πιο στρατηγικό mindset – το οποίο μέχρι χθες το βλέπαμε ποιο έντονα στα boutique ξενοδοχεία – υιοθετούν πλέον και τα στελέχη των μεγάλων resort, επιδιώκοντας να μειώσουν την εξάρτησή τους από Τour Οperators και OTAs» (σ.σ. μηχανές κρατήσεων τύπου Booking.com). Στόχος δηλαδή των ξενοδόχων, όπως εξηγεί ο κ. Σερίφης, είναι να «αλλάξουν το μείγμα των πωλήσεών τους, κι αυτό γιατί οι απευθείας κρατήσεις δίνουν το πλεονέκτημα της επόμενης ημέρας. Αν ο ξενοδόχος γνωρίζει ότι ένα ποσοστό των κρατήσεων θα το εξασφαλίσει από δικά του κανάλια, έχει άλλη διαπραγματευτική ισχύ με τα λοιπά κανάλια κρατήσεων. Κυρίως όμως διασφαλίζει μια διαφορετική σχέση με τον πελάτη, η οποία μπορεί με κατάλληλες πολιτικές από τον ξενοδόχο μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες για επαναλαμβανόμενες κρατήσεις σε μεγάλη κλίμακα και μάλιστα με σχεδόν μηδενικό κόστος.

H στροφή αυτή, σύμφωνα με τον ίδιο, οφείλεται σε τρεις λόγους. «Σημαντικό ρόλο έπαιξαν τα προβλήματα στη σχέση των ξενοδόχων με τους Τour Οperators που παρατηρούνται τα τελευταία τρία χρόνια κι εντάθηκαν ενόψει της πανδημίας, όπως καθυστερήσεις πληρωμών. Αντίστοιχη ώθηση έδωσαν και οι καταχραστικές πολιτικές που υιοθέτησαν οι OTAs, λόγω covid19, οι οποίες έδειξαν ξεκάθαρα ότι αυτές οι επιχειρήσεις δεν λειτουργούν πάντα υπέρ των ξενοδόχων. Τέλος, με αφορμή την πανδημία, ο ελληνικός τουρισμός συνειδητοποιεί ότι η εξάρτηση από συγκεκριμένες βασικές αγορές μπορεί να αποτελέσει απειλή. Δεν μπορεί να βασίζεται η μεγαλύτερη βιομηχανία της χώρας σε 6 βασικές αγορές, γιατί αν η ζήτηση από εκεί καταρρεύσει για οποιονδήποτε λόγο, η ζημιά θα είναι μεγάλη. Είναι κρίσιμο να ανοίξει η γεωγραφική διασπορά των κρατήσεων και αυτό πραγματοποιείται κυρίως μέσα από εργαλεία digital.  Το παραπάνω επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία μας. Στο σύνολο του πελατολογίου μας διαπιστώνουμε ότι παίρνουμε κρατήσεις από 120-130 χώρες μέσω των website των πελατών μας, και αυτό είναι εντυπωσιακό γιατί το αεροδρόμιο της Αθήνας δεν έχει απευθείας σύνδεση με τόσες χώρες». 

Ωστόσο η ψηφιακή εικόνα του ξενοδοχείου είναι το ένα σκέλος του ψηφιακού μετασχηματισμού του κλάδου που έχει έρθει στο προσκήνιο το τελευταίο διάστημα. Επενδύσεις γίνονται και στην digital επικοινωνία σύμφωνα με τον κ. Σερίφη. «Πολλές είναι και οι μονάδες που αυξάνουν τόσο τα σχέδια όσο και το μπάτζετ για online διαφήμιση» τονίζει, διευκρινίζοντας ότι και «σε αυτή την περίπτωση η τάση είναι έντονη». Σε αυτό συντελούν και οι επιδόσεις των ξενοδόχων το καλοκαίρι της πανδημίας. «Όσες επιχειρήσεις αποφάσισαν να συνεχίσουν την online διαφήμιση κατά το πρώτο lockdown, κινήθηκαν καλύτερα από αυτές που φρέναραν τις προωθητικές ενέργειες. Κι αυτό γιατί παρά τον εγκλεισμό, ο πελάτης εξακολουθεί να ονειρεύεται διακοπές, ψάχνει, κατασταλάζει και μόλις το επιτρέπουν οι συνθήκες προχωρά στην κράτηση. Ειδικά υπό αυτές τις ακραίες συνθήκες είναι αργά να κάνει κάποιος διαφήμιση όταν ανοίξει ο τουρισμός» υπογραμμίζει.

Μάλιστα οι κινήσεις των ξενοδόχων προς την ψηφιοποίηση δεν εξαντλούνται εδώ. Αναβάθμιση των online πληρωμών, ψηφιοποίηση και διασύνδεση ολόκληρου του backoffice, (μηχανή κρατήσεων, channel manager, property management system) και λύσεις web check-in κεντρίζουν το ενδιαφέρον των ξενοδόχων. «Ήδη αρκετά ξενοδοχεία ενσωματώνουν πλατφόρμες διαδικτυακού check-in, οι οποίες επιτρέπουν στον πελάτη να συμπληρώσει και να αποστέλλει online την φόρμα υποδοχής και τα λοιπά διαπιστευτήρια που απαιτούνται, ώστε όταν φτάσει στην ρεσεψιόν να παίρνει άμεσα το κλειδί του δωματίου του δείχνοντας απλά έναν κωδικό. Έτσι αποφεύγονται συνθήκες συγχρωτισμού που παρατηρούνταν τα προηγούμενα χρόνια στα lobby των ξενοδοχείων».

Τέλος, μια ακόμα τάση που έφερε στο προσκήνιο η πανδημία είναι και τα προγράμματα πιστότητας (loyalty programs) στα οποία στρέφονται όλο και περισσότερες μονάδες. Όσοι δραστηριοποιούνται στον κλάδο αρχίζουν να αντιλαμβάνονται την υπεραξία των δεδομένων και της εξάρτησης του πελάτη και δημιουργούν σχήματα πιστότητας για να διασφαλίσουν επαναλαμβανόμενες πωλήσει» καταλήγει ο κ. Σερίφης εκτιμώντας η τάση αυτή θα συνεχιστεί πολύ πιο έντονα τα επόμενα χρόνια.

Μείον 78% τα έσοδα των ξενοδοχείων το 2020

Τα απογοητευτικά αποτελέσματα του κλάδου κατά την προηγούμενη χρονιά, εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού κινητοποιούν τους ξενοδόχους να ακολουθήσουν τις νέες τάσεις που δημιουργούνται στον κλάδο.

Να θυμίσουμε ότι η περσινή χρονιά έκλεισε για τα ξενοδοχεία της χώρας με μείωση του τζίρου κατά 78%, πέφτοντας στα 1,83 δισ. ευρώ, από τα 8,36 δισ. ευρώ που ήταν τα έσοδα το 2019, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων η οποία πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

Την ίδια στιγμή οι προβλέψεις για την φετινή σεζόν αποδεικνύονται «δύσκολο εγχείρημα», αφού το δεύτερο κύμα της πανδημίας έχει μηδενίσει εκ νέου τις κρατήσεις, εξαιρουμένων των voucher που έχουν μετατεθεί για φέτος.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν κατά διαστήματα φορείς του κλάδου, οι πρώτοι έξι μήνες της τρέχουσας χρονιάς θα είναι δύσκολοι, με την ρευστότητα των μονάδων, ειδικά των 12μηνης λειτουργίας ξενοδοχείων, να βρίσκεται σε οριακά επίπεδα. Παρά μάλιστα τις ελπίδες που γεννά η έναρξη της εμβολιαστικής διαδικασίας, οι προκλήσεις είναι ακόμη μπροστά, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς.

 

insider.gr

Το Insider's IQ χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την πλοήγησή σας.