Το 2020 ο όμιλος Heineken διπλασίασε στην Ευρώπη τις πωλήσεις του που προήλθαν από την Beerwulf, ενώ ειδικά στο Ηνωμένο Βασίλειο οι πωλήσεις από αυτό το κανάλι τριπλασιάστηκαν. Η εντυπωσιακή αυτή άνοδος των πωλήσεων δεν αφορά μόνο την Beerwulf, αλλά και τις πωλήσεις που έγιναν μέσω της Six To Go και της Drinkies με τις παραγγελίες στα σημεία αυτά να τριπλασιάζονται.
Τι είναι όμως όλα τα παραπάνω; Σούπερ μάρκετ; Μπαρ που για κάποιο λόγο έμειναν ανοιχτά παρά την πανδημία; Τίποτα από όλα αυτά. Πρόκειται για τις τρεις ηλεκτρονικές πλατφόρμες που έχει αναπτύξει ο όμιλος Heineken (σ.σ. θυγατρική του στην Ελλάδα είναι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία) προκειμένου να πουλά απευθείας τα προϊόντα του – κατά βάση μπύρες- στους καταναλωτές. Η Beeerwulf, η ευρωπαϊκή D2C (direct to consumer) πλατφόρμα διαθέτει τα προϊόντα του ομίλου σε 11 χώρες (Ολλανδία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Ιταλία, Αυστρία, Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ελβετία, Ισπανία και Πορτογαλία), η πλατφόρμα Six To Go εξυπηρετεί τους καταναλωτές στο Μεξικό, ενώ η πλατφόρμα Drinkies δραστηριοποιείται στη Μαλαισία.
H Heineken δεν είναι η μοναδική πολυεθνική εταιρεία η οποία μαζί με το καπέλο του παραγωγού – κατασκευαστή φόρεσε μέσα στο 2020 -ελέω πανδημίας και περιορισμών στις μετακινήσεις και στην εστίαση σχεδόν σε όλο τον κόσμο- το «καπέλο» και του λιανέμπορου.
H Coca-Cola HBC, η οποία διατηρεί στην Ελβετία την πλατφόρμα Qwell, μέσω της οποίας οι καταναλωτές μπορούν να παραγγείλουν ηλεκτρονικά τα προϊόντα του ομίλου, αποτελεί τον οδηγό για τον όμιλο. Η πλατφόρμα προϋπήρχε της κρίσης, όμως η σημασία που απέκτησε στην πανδημία, οδήγησε τον όμιλο σε περισσότερες επενδύσεις σε αυτήν, ενώ όπως έχει αναφέρει ο επικεφαλής της Coca-Cola HBC κ. Ζόραν Μπογκντάνοβιτς, ο όμιλος εξετάζει το ενδεχόμενο ανάλογων επενδύσεων και σε άλλες χώρες και ετοιμάζει πλατφόρμες και σε συνεργασία με την Coca – Cola Company. Μέσα στο 2020 η Coca-Cola HBC εξαγόρασε το 20% μιας αυστριακής startup, της Alfies. Πρόκειται για ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ που παραδίδει τις παραγγελίες μέσα σε 60 λεπτά. H ίδια η Coca – Cola Company δοκιμάζει πλατφόρμες D2C (direct to consumer) στη Λατινική Αμερική (Coca – Cola En Tu Hogar), η οποία σημειώνει διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης σε μηνιαία βάση. Πριν από λίγες ημέρες κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της Coca – Cola HBC για την οικονομική χρήση του 2020, η διοίκηση του ομίλου ανέφερε ότι συνεχίζει να βλέπει σημαντική ανάπτυξη στο ηλεκτρονικό εμπόριο, επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων ότι η πλατφόρμα Qwell στην Ελβετία παρέχει χρήσιμες πληροφορίες για ένα ταχέως αναπτυσσόμενο κομμάτι της αγοράς.
H Pepsico μέσα σε ένα μήνα από την εκδήλωση της πανδημίας δημιούργησε δύο D2C πλατφόρμες, την PantryShop και τη Snacks.com, ενώ η Heinz ξεκίνησε τον Απρίλιο στο Ηνωμένο Βασίλειο την πλατφόρμα D2C «Heinz to home». Μάλιστα, ενώ ο στόχος ήταν να λειτουργήσει προσωρινά η πλατφόρμα αυτή, οι σκέψεις που υπάρχουν είναι να μετατραπεί σε μόνιμη υπηρεσία.
H Unilever, για παράδειγμα, λειτουργεί (σ.σ. όχι στην Ελλάδα) το Dollar Shave Club, ηλεκτρονικό κατάστημα που διαθέτει είδη ξυρίσματος και εν γένει είδη περιποίησης για τον άνδρα, η Nestle έχει δημιουργήσει ηλεκτρονικό κατάστημα για απευθείας πωλήσεις της σοκολάτας KitKat σε 8 χώρες (Αυστραλία, Καναδά, Ρωσία, Γερμανία, Ιαπωνία, Μαλαισία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ισπανία). Ακόμη πιο σημαντική προς αυτή την κατεύθυνση θεωρείται η απόφαση της Nestle τον περασμένο Οκτώβριο να προχωρήσει στην εξαγορά της Freshly, έναντι 950 εκατ. δολαρίων, εταιρείας διανομής έτοιμων γευμάτων. Ο πολυεθνικός κολοσσός είχε εξαγοράσει το 2017 το 16% της Freshly, όμως η μεγάλη επένδυση εν μέσω πανδημίας δείχνει ποια είναι η κατεύθυνση.
H Procter & Gamble προχώρησε επίσης μες στο 2020 στην εξαγορά της εταιρείας Billie, εταιρείας που πουλά απευθείας στους καταναλωτές προϊόντα γυναικείας αποτρίχωσης και premium προϊόντα περιποίησης σώματος.
Η Colgate – Palmolive έχει ανακοινώσει ότι μες στο 2021 μια από τις βασικές στρατηγικές ανάπτυξής της θα αφορά στην πώληση προϊόντων της απευθείας στους καταναλωτές.
Οι πλατφόρμες D2C είναι πλέον δημοφιλείς όχι μόνο στους κολοσσούς ειδών διατροφής και εν γένει ειδών παντοπωλείου, αλλά επεκτείνεται και στις μεγάλες εταιρείες ένδυσης. Εκτός από το παράδειγμα της Nike -που στην Ελλάδα έχει σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις σε μεγάλο αριθμό εταιρειών πώλησης αθλητικών ειδών- υπάρχει το παράδειγμα της Levis, η οποία επίσης από πέρυσι δίνει πολύ μεγάλη έμφαση στις πωλήσεις των προϊόντων της απευθείας στους καταναλωτές μέσω δικού της ηλεκτρονικού καταστήματος.
Τι γίνεται στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα η Coca – Cola Company διαθέτει απευθείας στους καταναλωτές το Topo Chico Hard Seltzer, έτοιμο προς κατανάλωση αλκοολούχο ποτό (στην ουσία πρόκειται για ανθρακούχο νερό με αλκοόλ) μέσω της πλατφόρμας topochico.gr. Για την ώρα παραδόσεις γίνονται μόνο εντός της Αττικής.
Στον κλάδο των ποτών υπάρχει τουλάχιστον μία ακόμη εταιρεία που εφαρμόζει το μοντέλο D2C. Πρόκειται για τη Ζυθοποιία Πηνειού, γνωστή κυρίως από την μπύρα «Λόλα». Η εταιρεία διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα το οποίο στην Ελλάδα καλύπτει τη Λάρισα και την Αθήνα, όμως έχει τη δυνατότητα να αποστέλλει τα προϊόντα της και σε άλλες 21 ευρωπαϊκές χώρες.
Πρόσφατα η εταιρεία αναψυκτικών Three Cents που ξεκίνησε έχοντας ως πελάτες της αποκλειστικά τα καταστήματα του κλάδου εστίασης ανακοίνωσε αφενός την είσοδο των προϊόντων της στο κανάλι του σούπερ μάρκετ για την Ελλάδα και την Κύπρο. Η διοίκησή της σχεδιάζει το ενδεχόμενο ανάπτυξης πωλήσεων D2C ειδικά για τις περιοχές όπου δεν θα βρίσκονται τα προϊόντα της στο σούπερ μάρκετ.
Ο όμιλος «Σαράντη» έχει δημιουργήσει ηλεκτρονικό κατάστημα και διαθέτει απευθείας καλλυντικά (πρόκειται για το scarletbeauty.gr). Ηλεκτρονικό κατάστημα έχει αναπτύξει και η «Παπουτσάνης», διαθέτοντας όμως μόνο τα ξενοδοχειακά της προϊόντα και τα αντισηπτικά και μάλιστα όχι σε λίγα τεμάχια, αλλά σε συσκευασία κιβωτίου.
To επόμενο διάστημα, πάντως, και με δεδομένη την αλματώδη ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα αναμένεται να δούμε και άλλες εγχώριες εταιρείες να προχωρούν στην απευθείας, χωρίς μεσάζοντες, πώληση των προϊόντων τους.
moneyreview.gr