Πάνω από το 85% των Αμερικανών έχει αλλάξει τις διατροφικές του συνήθειες εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, σύμφωνα με έρευνα του International Food Information Council’s (IFIC).
Η μεγαλύτερη αλλαγή αφορά στο 60% των καταναλωτών, οι οποίοι δηλώνουν ότι μαγειρεύουν περισσότερο στο σπίτι από την πανδημία και μετά. Ένας στους τρεις δηλώνει ότι τρώει περισσότερο μεταξύ των γευμάτων, το 1/4 ότι σκέφτεται το φαγητό με μεγαλύτερη συχνότητα και γύρω στο 20% ότι κάνει πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές.
Η ανάλυση του IFIC αποδεικνύει ότι η ομάδα των καταναλωτών που επηρεάστηκε περισσότερο από την πανδημία αφορά στους νέους, με πάνω από το 40% των καταναλωτών ηλικίας κάτω των 35 να αναφέρουν ότι “τσιμπολογούν” πιο συχνά από πριν και, μάλιστα, κυρίως ανθυγιεινές τροφές.
“Αυτό που μένει να δούμε είναι αν οι συγκεκριμένες επιδράσεις της πανδημίας είναι μόνο προσωρινές,” σχολιάζει ο CEO του IFIC, Joseph Clayton. “Ωστόσο, δεν μπορούμε να θυμηθούμε κανένα άλλο πρόσφατο γεγονός που να είχε τόσο εκτεταμένες επιδράσεις στο πώς αγοράζουμε, ετοιμάζουμε και καταναλώνουμε τις τροφές και, μάλιστα, σε τόσο σύντομο διάστημα.”
Όπως ήταν αναμενόμενο, η πανδημία άλλαξε και τον τρόπο αντιμετώπισης της ασφάλειας των τροφίμων. Βασική ανησυχία αποτελεί πλέον η διαχείριση και η προετοιμασία των τροφών, ενώ πέρυσι στην κορυφή της λίστας βρίσκονταν τα τροφιμογενή νοσήματα και οι χημικές ή καρκινογόνες ουσίες στα τρόφιμα.
Οι τάσεις της τελευταίας δεκαετίας.
Η έρευνα του IFIC αποκάλυψε σημαντικές τάσεις στη διατροφική συμπεριφορά των καταναλωτών από το 2010 μέχρι σήμερα. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι παράγοντες που επηρεάζουν τις αποφάσεις γύρω από την αγορά των τροφίμων έχουν παραμείνει γενικά σταθεροί: Πρώτη θέση κατέχει πάντα η γεύση, και ακολουθεί η τιμή, η υγεία και η ευκολία.
Φέτος, σημαντικός παράγοντας για τις αγοραστικές αποφάσεις του 39% των καταναλωτών είναι η περιβαλλοντική επίδραση της κάθε τροφής, και πάνω από το 40% θεωρεί σημαντική τη “δέσμευση των παραγωγών τροφίμων απέναντι στη βιωσιμότητα και στις οικολογικές μεθόδους καλλιέργειας”.
Τα τελευταία χρόνια έχει, επίσης, παρατηρηθεί μία αύξηση στη δημοτικότητα των διατροφών (43% των καταναλωτών το 2020), με τη διαλειμματική νηστεία στην κορυφή των επιλογών.
Η λίστα των διατροφικών τάσεων της τελευταίας δεκαετίας έχει εμπλουτιστεί με τις νέες επιλογές του φυτικού κρέατος και των φυτικών γαλακτοκομικών, οι οποίες αποκτούν σταθερά περισσότερους οπαδούς. Σε γενικές γραμμές, ένα προϊόν που περιγράφεται ως “φυτικό” θεωρείται ως πιο υγιεινή επιλογή, ακόμα κι αν έχει τα ίδια διατροφικά στοιχεία με συμβατικά προϊόντα.