Γιατί η “κλίκα του επιχειρηματία” αφήνει έξω τους επιχειρηματίες του κλίματος

Ενόψει της COP28, η ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος της Smart Green Shipping Diane Gilpin εξετάζει πώς και γιατί τα κίνητρα που οδηγούν τους επιχειρηματίες που ασχολούνται με το κλίμα συχνά τους αποκλείουν από τις παραδοσιακές επενδυτικές ευκαιρίες.

Μας έμαθαν να πιστεύουμε ότι οι καλύτεροι επιχειρηματίες είναι αυτοί που αιμορραγούν για να δείξουν ότι προσπαθούν αρκετά σκληρά. Ότι αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι να βγάζουμε χρήματα και να τα βγάζουμε γρήγορα. Υπάρχουν όμως επιχειρηματίες που υποστηρίζουν διαφορετικές αξίες. Οι επιχειρηματίες που ασχολούνται με το κλίμα ανησυχούν βαθύτατα για την έκτακτη κατάσταση του κλίματος και συνειδητοποιούν την επείγουσα ανάγκη για λύσεις. Το κίνητρό μας προέρχεται από την προστασία των ανθρώπων και του πλανήτη, καθώς και από την επίτευξη σημαντικού κέρδους, αλλά αυτή η θέση με γνώμονα τον σκοπό έχει ένα μεγάλο κόστος – τον αποκλεισμό από τις παραδοσιακές επενδυτικές ευκαιρίες.

Το πολύ συνηθισμένο επιχείρημα των επενδυτών είναι ότι οι επιχειρηματίες που ασχολούνται με το κλίμα είναι αφελείς. Θα υποστήριζα το αντίθετο – οι επιχειρηματίες του κλίματος στην πραγματικότητα κατανοούν το σύνολο του κινδύνου. Αν η διώρυγα του Παναμά δεν έχει αρκετό νερό λόγω της ξηρασίας που προκαλείται από την κλιματική κρίση, τότε τα πλοία απλώς δεν μπορούν να φτάσουν στον προορισμό τους για να παραδώσουν φορτίο. Αυτό έχει πραγματικό οικονομικό και περιβαλλοντικό κόστος. Τα πλοία διανύουν τον μακρινό δρόμο, καταναλώνουν περισσότερα καύσιμα και παράγουν περισσότερες εκπομπές, επιδεινώνοντας το πρόβλημα. Τα παραδείγματα των επιπτώσεων στον πραγματικό κόσμο είναι ατελείωτα. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να συνεχίσουμε να αγνοούμε την κλιματική κρίση.

Έχω βιώσει από πρώτο χέρι τον αποκλεισμό από επενδυτικές ευκαιρίες την τελευταία δεκαετία, συχνά κολλημένος στη μέση μεταξύ κυβερνήσεων που δεν κάνουν αρκετά και επενδυτών που δεν έχουν την υπομονή – ή το υπομονετικό κεφάλαιο – να επενδύσουν στις τεχνολογίες που θα δημιουργήσουν ένα πιο πράσινο μέλλον. Υπάρχουν αμέτρητοι άλλοι ιδρυτές που αντιμετώπισαν την ίδια μοίρα. Το ερώτημα είναι, πώς μπορούμε να σπάσουμε αυτόν τον κύκλο και να επανεξετάσουμε τι σημαίνει να είσαι επιχειρηματίας;

Σπάζοντας το επιχειρηματικό καλούπι
Όταν συμμετέχω σε εκδηλώσεις με άλλους ιδρυτές εξακολουθώ να εντυπωσιάζομαι από το πόσο ανταγωνιστικό, μαχητικό και, ειλικρινά, ανδροκρατούμενο μπορεί να είναι όλο αυτό. Αυτή η προσέγγιση τύπου “Dragon’s Den” βρίσκει απήχηση – και μάλιστα εξυμνείται – από τους επενδυτές. Σημαντικά ποσά κεφαλαίων συγκεντρώνονται από τους εξωστρεφείς και, πολύ συχνά, οι πιο εσωστρεφείς και εγκεφαλικοί παραγκωνίζονται. Σε έναν άνδρα φίλο που πρωτοπορούσε σε μια νέα ναυτιλιακή επιχείρηση, ένας επενδυτής είπε ότι δεν ήταν αρκετά “μαλάκας”. Οι επίδοξοι επιχειρηματίες προετοιμάζονται να ταιριάζουν σε αυτό το μαχητικό καλούπι και πιστεύουν ότι αυτά τα χαρακτηριστικά είναι αυτά που απαιτούνται για την επιτυχία στην ανάπτυξη μιας επιχείρησης. Κατά την άποψή μου, το τελευταίο πράγμα που χρειαζόμαστε είναι περισσότεροι κλώνοι του Elon Musk.

Αυτό που είναι ακόμη πιο απογοητευτικό είναι ότι αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο έχει υιοθετηθεί από κυβερνητικές υπηρεσίες που κρατούν τα πορτοφόλια για άλλες πηγές κοινωνικής χρηματοδότησης, όπως επιχορηγήσεις και βραβεία για την αντιμετώπιση ακανθώδους προκλήσεων. Αλλά και πάλι, το κέρδος πάνω απ’ όλα είναι ο καθοριστικός παράγοντας και οι άλλες εκτιμήσεις είναι απλώς χειροκροτήματα.

Οι ερωτήσεις σχετικά με την ποικιλομορφία και τον κοινωνικό αντίκτυπο και την αειφορία περιλαμβάνονται, και δικαίως, στις αιτήσεις για κρατικές επιχορηγήσεις. Αλλά η πραγματικότητα είναι ότι, όταν πρόκειται για τη μέτρηση, δεν δίνεται μεγάλη βαρύτητα σε αυτά τα στοιχεία της αίτησής σας. Κάποτε υπέβαλα αίτηση (με επιτυχία) για επιχορήγηση, όπου μου ζητήθηκε να περιγράψω λεπτομερώς πώς θα εξασφάλιζα την πολυμορφία στην επιχείρησή μου και τα μέτρα που εφαρμόζω για την προώθηση της ισότητας και της ένταξης. Όταν πήγα ενώπιον της επιτροπής που έλαβε την τελική απόφαση, βρέθηκα αντιμέτωπη με μια αποκλειστικά λευκή, ανδρική σύνθεση. Τι είδους μήνυμα στέλνουμε στην επόμενη γενιά επιχειρηματιών;

Για να σπάσουμε το καλούπι πρέπει να μετατοπίσουμε την εστίασή μας από την υπερβολική ανάπτυξη και τα υπερβολικά αρσενικά χαρακτηριστικά ως σημάδια του επιτυχημένου επιχειρηματία.

Η άνοδος του κλιματικού επιχειρηματία
Για μένα και πολλούς άλλους σε αυτόν τον χώρο, ο πλανήτης είναι ο πρωταρχικός μας ενδιαφερόμενος, οπότε κάθε επιχειρηματική απόφαση που λαμβάνεται πρέπει να ευθυγραμμίζεται με αυτή την ατζέντα. Όμως, η πρόκληση έγκειται στο γεγονός ότι οι καινοτομίες για το κλίμα συχνά χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να αναπτυχθούν και να επεκταθούν. Αυτό, όπως είναι κατανοητό, έρχεται σε αντίθεση με τους επενδυτές που συνήθως θέλουν γρήγορες αποδόσεις με χαμηλό οικονομικό κίνδυνο και αυτό είναι ένα δύσκολο τοπίο για τους επιχειρηματίες που πρέπει να περιηγηθούν.

Αυτό που διαφοροποιεί την πλειονότητα των επιχειρηματιών που ασχολούνται με το κλίμα από τους ομολόγους τους είναι οι αξίες που διατηρούμε και ενσωματώνουμε στις επιχειρήσεις μας. Ουσιαστικά πρόκειται για το να κάνουμε το σωστό πράγμα για τους σωστούς λόγους. Βάζουμε τον σκοπό πάνω από το κέρδος, αλλά η αντιμετώπιση των κλιματικών μεγα-προκλήσεων προσφέρει τεράστιες οικονομικές αποδόσεις.

Καθώς η COP φωτίζει για άλλη μια φορά την πρόοδο -ή την έλλειψη- στα περιβαλλοντικά ζητήματα, δεν υπάρχει καλύτερη στιγμή για να σκεφτούμε από πού θα προέλθουν οι ανακαλύψεις που θα μας βοηθήσουν να αποτρέψουμε την κλιματική κρίση. Οι επιχειρηματίες του κλίματος θα είναι το κλειδί σε αυτό, αλλά χωρίς αλλαγή των επενδυτικών μοντέλων, τα οποία αξιολογούν το σύνολο του κινδύνου, οι επιχειρήσεις, οι καινοτομίες και οι επιχειρηματίες που έχουν λύσεις για την κλιματική κρίση και την κρίση της φύσης θα συνεχίσουν να παραγκωνίζονται, όταν θα πρέπει να βοηθήσουμε την κλιμάκωση γρηγορότερα από ποτέ άλλοτε. Αυτός είναι ο μεγαλύτερος αγώνας που είχαμε ποτέ να αντιμετωπίσουμε και χρειαζόμαστε όλους στην ομάδα.

Exit mobile version