Στο πρώτο εξάμηνο του έτους, η Airbnb έμοιαζε να είναι καταδικασμένη. Με την πανδημία να δίνει «γενικό απαγορευτικό» στα ταξίδια, η εταιρεία βραχυπρόθεσμων μισθώσεων αναγκάστηκε να απολύσει το ένα τέταρτο των υπαλλήλων της για να επιβιώσει. Σήμερα, η κεφαλαιοποίησή της σπάει το φράγμα των 100 δισ. δολαρίων, αφού η Airbnb αξίζει πλέον περισσότερα από τους κολοσσούς του ξενοδοχειακού κλάδου Marriott και Hilton μαζί.
Παρότι οι περισσότερες από τις χώρες του δυτικού κόσμου πλήττονται σήμερα από το δεύτερο κύμα της πανδημίας, η Airbnb κατάφερε μία εντυπωσιακή αρχική δημόσια εγγραφή (IPO), όπου η τιμή διάθεσης των μετοχών της διαμορφώθηκε στα 68 δολάρια.
Την Πέμπτη, η μετοχή της Airbnb άρχισε να διαπραγματεύεται στη Wall Street σε υπερδιπλάσια επίπεδα, στα 146 δολάρια, δίνοντας στην εταιρεία κεφαλαιοποίηση 100 δισ. δολαρίων. Το κλείσιμο της συνεδρίασης έγινε σε ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα.
Μιλώντας στο CNN, ο διευθύνων σύμβουλος της Airbnb, Μπράιαν Τσέσκι παραδέχθηκε ότι «δεν μπορούσε ποτέ να φανταστεί» τα σκαμπανεβάσματα που πέρασε η εταιρεία τον τελευταίο χρόνο. Όσο για την τεράστια αποτίμηση της εταιρείας, την συνέδεσε με δύο εξηγήσεις: Η πρώτη είναι ότι «ο κόσμος θέλει ακόμα να ταξιδέψει», είπε. Και η δεύτερη είναι κάτι που του έλεγε ο πατέρας του όταν ήταν παιδί. «Έλεγε ότι τα πράγματα δεν είναι ποτέ τόσο καλά όσο φαίνονται και ποτέ τόσο κακά όσο φαίνονται. Πρέπει να το θυμίζεις αυτό στον εαυτό σου όταν βρίσκεσαι στη μέση αυτών των πολύ καλών και των πολύ κακών στιγμών», όπως είπε.
Από τα φουσκωτά στρώματα στα 100 δισ. δολάρια
«Είμαι σίγουρος ότι θα γίνω ένα τίποτα», έγραψε στην επετηρίδα του λυκείου του ο Μπράιαν Τσέσκι. Ο 39χρονος CEO της Airbnb τελικά έγινε δισεκατομμυριούχος και ένας από τους ισχυρότερους παίκτες όχι μόνο της Silicon Valley, αλλά και της παγκόσμιας επιχειρηματικής σκηνής.
Ο Τσέσκι μεγάλωσε σε μια μικρή πόλη, 20.000 κατοίκων, της Νέας Υόρκης. Την εποχή εκείνη τον ενδιέφερε το χόκεϊ και το σχέδιο και έτσι το 1999 βρέθηκε να σπουδάζει βιομηχανικό ντιζάιν στο Rhode Island School of Design.
Ήταν εκεί που γνώρισε τον Τζο Γκέμπια. «Πριν μπεις στο αεροπλάνο, θέλω κάτι να σου πω. Μία μέρα θα φτιάξουμε μια εταιρεία και θα γράφουν βιβλία για αυτήν», του είχε πει ο Γκέμπια πριν από την αποφοίτησή τους.
Τα λόγια του ήταν προφητικά. Το 2007 βρήκε τους δύο παλιούς συμφοιτητές να μοιράζονται ένα διαμέρισμα στο Σαν Φρανσίσκο. Άνεργοι και άφραγκοι, οι δύο συγκάτοικοι έψαχναν τρόπους για να πληρώσουν το νοίκι. Κάπως έτσι, όταν ένα μεγάλο συνέδριο σχεδιαστών γέμιζε όλα τα ξενοδοχεία της πόλης, ο Τζο έστειλε στον Μπράιαν ένα email που έμελλε να γράψει τα ονόματά τους στην παγκόσμια επιχειρηματική ιστορία.
«Μπράιαν, σκέφτηκα ένα τρόπο να βγάλουμε μερικά δολάρια – να κάνουμε το σπίτι μας ‘bed & breakfast για σχεδιαστές’ – προσφέροντας σε νεαρούς σχεδιαστές που θα έρθουν στην πόλη ένα μέρος για να μείνουν κατά τη διάρκεια του 4ήμερου συνεδρίου, μαζί με ασύρματο ίντερνετ, ένα μικρό γραφείο, στρώματα για να κοιμηθούν και πρωινό κάθε πρωί. Χα! Τζο».
Τελικά, τρία άτομα έμειναν στο διαμέρισμά τους εκείνο το Σαββατοκύριακο. Και λίγους μήνες αργότερα, ο Γκέμπια και ο Τσέσκι, μαζί με το φίλο τους Νέιθαν Μπλετσάρτσικ εγκαινίασαν το Airbedandbreakfast.com.
Για καιρό, το Airbnb έμοιαζε με την πιο ανόητη επιχειρηματική ιδέα που θα μπορούσε κανείς να σκεφτεί. Ποιος θα δεχόταν να αφήσει έναν άγνωστο να κοιμηθεί στον καναπέ του σαλονιού του; Για αυτό και τα περισσότερα από τα venture capitals στα οποία απευθύνθηκε αρχικά ο Τσέσκι για χρηματοδότηση, τον απέρριψαν. Ασφαλώς θα το έχουν πια μετανιώσει. Το Airbnb μετρά περισσότερους από 800 εκατομμύρια φιλοξενούμενους έως σήμερα και πλέον λειτουργεί σε τουλάχιστον 191 χώρες του κόσμου.
moneyreview.gr