Μπορούν οι ελληνικές επιχειρήσεις να αναζητήσουν χρηματοδότηση πέραν των τραπεζών; Η εμπειρία των τελευταίων ετών δείχνει ότι πράγματι ορισμένες ισχυρές εταιρείες έχουν την ικανότητα και τη δυνατότητα να βρουν «φθηνή» χρηματοδότηση και εκτός του χρηματοπιστωτικού συστήματος.
Οι αγορές ομολόγων, εξάλλου, αποτελούν μια νέα, πρόσθετη πηγή ρευστότητας για αρκετές επιχειρήσεις διεθνώς, ενώ σιγά – σιγά από αυτή την πηγή αρχίζουν και «πίνουν» και ορισμένες ελληνικές εταιρείες, εξασφαλίζοντας σημαντική ρευστότητα με χαμηλότερο κόστος σε σχέση με την τραπεζική δανειοδότηση.
Μόνο κατά τη διάρκεια του 2020, οι ελληνικές εταιρείες κατάφεραν να αντλήσουν περίπου 11 δισ. ευρώ από τις διεθνείς αγορές εταιρικών ομολόγων, οι προοπτικές των οποίων καθίστανται ολοένα και πιο ευνοϊκές, δεδομένης της υπερχαλαρής νομισματικής πολιτικής των κεντρικών τραπεζών.
Όπως μαρτυράει πρόσφατη μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), την ευθύνη της οποίας έχουν οι Ιωάννης Ασημακόπουλος, Αθανάσιος Φάσσας και Δημήτρης Μαλλιάρόπουλος, η πρόσβαση στις αγορές ομολόγων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ποιότητα των εταιρικών αποτελεσμάτων. Εν ολίγοις, όσο πιο ισχυρά τα θεμελιώδη μεγέθη, τόσο πιο φθηνό το κόστος άντλησης κεφαλαίων.
«Τα υψηλής ποιότητας αποτελέσματα αντανακλούν την ορθότητα της λειτουργίας των επιχειρήσεων, κάτι το οποίο οδηγεί και σε αύξηση της εταιρικής αξίας» αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στο κείμενο των συμπερασμάτων της μελέτης, αναδεικνύοντας τη βελτίωση της κερδοφορίας και της εταιρικής διακυβέρνησης ως βασικό πυλώνα πρόσβασης των ελληνικών επιχειρήσεων στις διεθνείς αγορές.
Ιδίως, μάλιστα, σε μια περίοδο, κατά την οποία ο τραπεζικός δανεισμός έχει καταστεί ολοένα και πιο δύσκολος, λόγω κυρίως του μεγάλου αποθέματων μη εξυπηρετούμενων δανείων των ελληνικών ιδρυμάτων, τα οποία δεσμεύουν και κρατούν εκτός αγοράς πολύτιμα κεφάλαια.
«Οι επενδυτές αξιολογούν θετικά την ποιότητα των κερδών και αυτό αντανακλάται σε καλύτερη αποτίμηση για τις επιχειρήσεις, των οποίων τα κέρδη κρίνονται ως υψηλότερης ποιότητας» προστίθεται στην ίδια μελέτη.
Μάλιστα, οι συγγραφείς της έρευνας, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, καλούν τις ελληνικές επιχειρήσεις να α) ενισχύσουν το πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης και β) να βελτιώσουν την ποιότητα των πληροφοριών που δημοσιοποιούν στο επενδυτικό κοινό.
H ευκαιρία, επομένως, για αρκετές εισηγμένες εξακολουθεί να υπάρχει και βρίσκεται στις αγορές ομολόγων. Είναι στο «χέρι» τους, ωστόσο, αν θα πράξουν όλα όσα χρειάζεται, προκειμένου να καταφέρουν να την αξιοποιήσουν στο έπακρον, να τονώσουν τη ρευστότητά τους και να επενδύσουν στη μετα-Covid οικονομία.
moneyreview.gr