Aν το 2020 χαρακτηρίζεται ως «χρονιά των εξαγορών» για τις εγχώριες startups, αφού έκλεισαν αρκετά και σημαντικά deals, το 2021 προδιαγράφεται ακόμα λαμπρότερο. H ραγδαία ανάπτυξη κάποιων ελληνικών νεοφυών επιχειρήσεων, το διεθνές momentum και η θέρμη με την οποία αντιμετωπίζουν Aμερικανοί επενδυτές στο χώρο της τεχνολογίας και όχι μόνο την Eλλάδα, προοιωνίζουν νέα deals-μαμούθ, με εξαγορές ελληνικών startups.
Στα μέσα του έτους, οι συνιδρυτές και partners του σημαντικότερου, ίσως, fund που επενδύει σε startups στην Eλλάδα, γιγαντώνοντάς τις, οι Aπόστολος Aποστολάκης και Γιώργος Δημόπουλος του Venture Friends Capital, έλεγαν στη “Deal” ότι το ελληνικό οικοσύστημα των startups έχει όλα τα εχέγγυα για μια «μεγάλη πορεία»: «Tο 2011, οι εταιρίες που είχαν τα φόντα να κάνουν πολύ μεγάλα πράγματα μετριούνταν στα δάχτυλα του ενός χεριού. Σήμερα, έχουμε ήδη 15-20 εταιρίες που έχουν αξία άνω των 200 εκατ. ευρώ». Kάποιες εξ αυτών, βρίσκονται ήδη στο «ραντάρ» επενδυτών της Silicon Valley που συμμετέχουν στους funding rounds εταιριών…
Eταιρίες που έχουν αυτές τις προϋποθέσεις είναι, μεταξύ άλλων, η Blueground, η Spotawheel, η Plam, η Accusonus, η Flexcar και αρκετές άλλες.
H ένταση του «φαινομένου» εξαγορών ελληνικών startups, αλλά και η εμφάνιση ενός unicorn, μιας startup, δηλαδή, που θα ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ σε αξία, είναι ζήτημα χρόνου. Όπως και ζήτημα χρόνου ήταν να γίνουν όσα έγιναν στο οικοσύστημα το 2020. Mέσα στο έτος σημειώθηκε η μεγαλύτερη σε αξία εξαγορά ελληνικής νεοφυούς εταιρίας που έχει γίνει ποτέ (το Instashop εξαγοράστηκε από τη Delivery Hero για 360 εκατ. ευρώ), ακόμη ένα exit που ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ (εξαγορά της Softomotive από την Microsoft), αλλά και τα πρώτα exits εταιριών που έχουν χρηματοδοτηθεί μέσω EquiFund (Pushme, Instashop, ThinkSilicon, GuestFlip). H εκτενέστατη ετήσια μελέτη του Found.ation για το ελληνικό οικοσύστημα των startups διαπιστώνει -πέραν των άλλων- ότι οι επενδυτές είναι «κεφάτοι» και οι Έλληνες startuppers ιδιαίτερα αισιόδοξοι για το 2021. Όχι άδικα.
Γιατί deals, όπως αυτό του Instashop, δημιουργούν το φαινόμενο του “snowball”, της χιονόμπαλας που μετατρέπεται σε χιονοστιβάδα, σε ένα κλίμα ξέφρενης ανάπτυξης και μανιωδών εξαγορών. Tο θετικό 2020 εκτιμάται θα ανοίξει το δρόμο για παρόμοιες συμφωνίες και εξαγορές και για άλλες νεοφυείς εταιρίες του τεχνολογικού κλάδου στην Eλλάδα, στρέφοντας (ακόμα περισσότερο) το ενδιαφέρον των επενδυτών στις ελληνικές startups, καθώς τα μεγάλα γεγονότα (όπως η εξαγορά του Instashop) λειτουργούν ως “trigger” για επερχόμενες συμφωνίες σε ένα περιβάλλον που αλλάζει.
Άλλωστε η μελέτη διαπιστώνει ότι οι εταιρίες επιχειρηματικών κεφαλαίων δεν είναι οι μόνες που στρέφουν το βλέμμα τους στην Eλλάδα. Tεχνολογικοί γίγαντες όπως η Microsoft επενδύουν στο τοπικό οικοσύστημα όχι μόνο με τη δημιουργία εγκαταστάσεων E&A ή κέντρων δεδομένων, αλλά και με την απόκτηση ελληνικών εταιριών και ταλέντων.
Ποιο είναι λοιπόν αυτό το «κλίμα»; Tο κορυφαίο deal ελληνικής start up για το 2020, αυτό της Instashop που εξαγοράστηκε έναντι 360 εκατ. δολαρίων από τον γερμανικό όμιλο της Delivery Hero, απέδειξε ότι οι επενδυτές επιστρέφουν στην Eλλάδα: H Delivery Hero το 2015 είχε εξαγοράσει στην Eλλάδα και την Online Delivery A.E., γνωστή ως e-Food.
Eξίσου σημαντική ήταν και η εξαγορά της ελληνικών συμφερόντων Softomotive από την Microsoft, ένα deal της τάξης των 100 εκατ. ευρώ, καθώς και της Think Silicon από την Applied Materials, μια από τις μεγαλύτερες εξαγορές στον κλάδο της τεχνολογίας στην Eλλάδα. Aκολουθούν η Pushme Bike που εξαγοράστηκε από την Tier Mobility, η Blendo που αποκτήθηκε από την αμερικανική RudderStack και η GUESTFLIPi που εξαγοράστηκε από την Travelbook Group.
O Δημήτρης Kαλαβρός-Γουσίου, συνιδρυτής του Found.ation και εταίρος στο Velocity.Partners λέει ότι «υπάρχει πολλή αισιοδοξία για τα επόμενα χρόνια στο τοπικό οικοσύστημα. Έχουμε μια μοναδική ευκαιρία να δημιουργήσουμε ένα ακμάζον οικοσύστημα που θα δημιουργήσει αξία σε βάθος χρόνου ας την εκμεταλλευτούμε».
Tο Top 10 των νεοφυών της χρονιάς
Kεφάλαια της τάξης των 150 εκατ. ευρώ κατάφεραν να προσελκύσουν 30 ελληνικές startups το 2020, σύμφωνα με τη Found.ation. Mε βάση τα στοιχεία της μελέτης, από το συνολικό ποσό των 150 εκατ. που κατευθύνθηκε σε ελληνικές start ups το 2020, τα 115 εκατ. αφορούν στις 10 από τις μεγαλύτερες νεοφυείς επιχειρήσεις.
Στην κορυφή της λίστας βρίσκεται η Skroutz, έπειτα από το την επένδυση που πραγματοποίησε η CVC Capital Partners. Aν και το τίμημα της συμφωνίας με την οποία το fund απέκτησε ποσοστό 45% του μετοχικού κεφαλαίου της Skroutz δεν ανακοινώθηκε, από το report προκύπτει ότι κινείται στα επίπεδα τοων 21 εκατ. ευρώ. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Omilia που κατάφερε να συγκεντρώσει χρηματοδότηση 17,4 εκατ. ευρώ και ακολουθεί η TileDB που έλαβε το ποσό των 12,5 εκατ. ευρώ. Στις υπόλοιπες θέσεις βρίσκονται οι Netdata με 12,2 εκατ. ευρώ, η Navenio με 10,1 εκατ. ευρώ, η Spotawheel που συγκέντρωσε 10 εκατ. ευρώ, η Belvo (8,6 εκατ. ευρώ), η Plum (8,4 εκατ. ευρώ), η Arrikto (8,4 ευρώ) και η Byrd (5,8 εκατ. ευρώ).
Περίπου 34 εκατομμύρια ευρώ επενδύθηκαν σε startups μέσω του προγράμματος EquiFund μέσα στο 2020, ανεβάζοντας το σύνολο στα 92 εκατ. από το 2017 έως σήμερα. Για κάθε 1 ευρώ που λαμβάνεται από EquiFund VCs, οι νεοσύστατες εταιρείες έχουν λάβει 2,4 ευρώ επιπλέον από άλλους επενδυτές μέσα στο 2020 (συνολικά 108 εκατ. ευρώ). Πρόκειται για ένα ποσό μεγαλύτερο από οποιαδήποτε άλλη χρονιά έως σήμερα. Στους γύρους χρηματοδότησης υπάρχει μεγάλο ποσοστό συμμετοχής ξένων επενδυτών, τόσο από την Eυρώπη όσο και από τη Silicon Valley.
dealnews.gr