Το σχέδιο της Air France KLM να αγοράσει μερίδιο του προβληματικού σκανδιναβικού αερομεταφορέα SAS AB δίνει ώθηση στην καθυστερημένη ενοποίηση των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών, καθώς όλο και περισσότεροι περιφερειακοί αερομεταφορείς περιέρχονται υπό τον έλεγχο τριών μεγάλων ομίλων.
Ο γαλλο-ολλανδικός αερομεταφορέας δήλωσε ότι θα επενδύσει έως και 144,5 εκατ. δολάρια για το 19,9% της SAS, με την επιλογή να αποκτήσει το πλειοψηφικό πακέτο μετά από δύο χρόνια. Παράλληλα, η εταιρεία επανέλαβε το ενδιαφέρον της για την πορτογαλική αεροπορική εταιρεία TAP, την οποία η κυβέρνηση έχει θέσει προς πώληση.
«Οι προκλήσεις της αναδιάρθρωσης της SAS είναι σημαντικές, αλλά αν η ομάδα μπορέσει να τετραγωνίσει αυτόν τον κύκλο, οι ανταμοιβές μπορεί να είναι επίσης», έγραψαν οι αναλυτές της Bernstein σε σημείωμά τους μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας.
Οι αμερικανικοί κανόνες πτώχευσης του κεφαλαίου 11 σημαίνουν ότι οι υφιστάμενοι μέτοχοι της SAS, συμπεριλαμβανομένων των μεριδίων που κατέχουν οι κυβερνήσεις της Σουηδίας και της Δανίας, θα εκμηδενιστούν. Η μετοχή της SAS υποχώρησε έως και 96% όταν ξεκίνησε η διαπραγμάτευση στη σουηδική πρωτεύουσα την Τετάρτη, φτάνοντας σε ιστορικά χαμηλό επίπεδο 0,01 κορώνες.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Air France-KLM Ben Smith μιμείται την περιφερειακή επέκταση που υποστηρίζουν οι δύο μεγάλοι ανταγωνιστές του. Η IAG SA κατέχει περιουσιακά στοιχεία όπως η British Airways, η Iberia και η Vueling, ενώ η γερμανική Deutsche Lufthansa AG έχει επεκταθεί νότια με την Swiss και την Austrian Airlines.
Ο γαλλο-ολλανδικός αερομεταφορέας κατείχε προηγουμένως μερίδιο 25% του ιταλικού αερομεταφορέα Alitalia Spa, αφού η κυβέρνηση έθεσε την ιστορική αεροπορική εταιρεία σε πτώχευση.
Σύμφωνα με το Bloomberg, και οι τρεις όμιλοι συμμετέχουν τώρα ενεργά σε συμφωνίες. Η Lufthansa θέλει να αγοράσει ένα μερίδιο της ITA Airways, της διαδόχου της Alitalia, με σκοπό να προσθέσει τελικά και το υπόλοιπο. Η IAG ανακοίνωσε τον Φεβρουάριο ότι θα επιδιώξει να αγοράσει τον πλήρη έλεγχο της ισπανικής αεροπορικής εταιρείας Air Europa έναντι 400 εκατ. ευρώ, περισσότερο από ένα χρόνο αφότου η πανδημία του Covid και οι ανησυχίες για την αντιμονοπωλιακή νομοθεσία κατέστρεψαν μια προηγούμενη συμφωνία.
Με το βλέμμα στην TAP
Οι όμιλοι αεροπορικών εταιρειών κάνουν επίσης κύκλους γύρω από την TAP, η οποία υπόσχεται επικερδείς συνδέσεις με τη Βραζιλία από την Πορτογαλία.
Η Ευρώπη έχει εδώ και καιρό μια κατακερματισμένη αεροπορική αγορά, με πολλές χώρες να επιθυμούν να διατηρήσουν έναν αερομεταφορέα με σημαία. Αλλά το υψηλό κόστος και ο ανταγωνισμός από αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, όπως η Ryanair Holdings Plc και η Easyjet Plc, έχουν καταστήσει τέτοιου είδους δραστηριότητες όλο και πιο αφόρητες.
Στις ΗΠΑ, η αγορά είναι πλέον οργανωμένη γύρω από τέσσερις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες: American Airlines Group Inc, Southwest Airlines Co., Delta Air Lines Inc και United Airlines Holdings Inc. Στην αγορά των οικονομικών εταιρειών, η JetBlue Airways Corp. υπέβαλε προσφορά ύψους 3,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την εξαγορά της Spirit Airlines Inc., με την οποία θα καταστεί ο πέμπτος μεγαλύτερος αερομεταφορέας των ΗΠΑ με βάση την εγχώρια επιβατική κίνηση.
Η SAS κατέθεσε αίτηση πτώχευσης τον Ιούλιο του 2022, αφού η πανδημία Covid-19 διέκοψε τα ταξίδια, οι τιμές των καυσίμων αυξήθηκαν και οι πιλότοι της κατέβηκαν σε απεργία. Στο πλαίσιο της συμφωνίας με την Air France-KLM, η εταιρεία ιδιωτικών κεφαλαίων Castlelake LP θα επενδύσει επίσης στην αεροπορική εταιρεία.
Η SAS ανήκε σε μια μικρή ομάδα ανεξάρτητων αεροπορικών εταιρειών στην Ευρώπη, στις οποίες περιλαμβάνονται πλέον η Finnair Oyj, η πολωνική LOT και η AirBaltic. Ο αερομεταφορέας του Άμπου Ντάμπι Etihad PJSC δοκίμασε πριν από μερικά χρόνια να χτίσει μετοχές σε ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, όπως η Alitalia, η Air Berlin Plc και η Air Serbia, για να διοχετεύσει περισσότερη κίνηση μέσω του κόμβου της. Το σχέδιο διαλύθηκε μετά την αύξηση των ζημιών.