Ο τρόπος με τον οποίο μετακινούμαστε από το Α στο Β αλλάζει. Νέες λύσεις και επιλογές με γνώμονα τη βιωσιμότητα έρχονται στην αγορά, συμβάλλοντας στη συνέχιση της κίνησης της ηπείρου με λιγότερες βλαβερές περιβαλλοντικές συνέπειες. Στην ξηρά, βλέπουμε την άνοδο των ηλεκτρικών οχημάτων και τώρα, στο νερό, υπάρχει μια κίνηση για να γίνουν οι μεταφορές πιο βιώσιμες, ταχύτερες και οικονομικά αποδοτικές – καθιστώντας τις ακόμη πιο βιώσιμες από τις χερσαίες μεταφορές.
Η σουηδική τεχνολογική εταιρεία Candela βρίσκεται σε μια αποστολή να καταστήσει τις λίμνες και τους ωκεανούς μας χωρίς ορυκτά καύσιμα, αναπτύσσοντας ηλεκτρικά σκάφη. Η νεοσύστατη επιχείρηση έχει πλέον εξασφαλίσει 18,7 εκατομμύρια ευρώ (20 εκατομμύρια δολάρια) για να φέρει τα επιβατικά σκάφη υδροπτέρυγα σε μαζική παραγωγή. Τη χρηματοδότηση συνδιοργάνωσαν η EQT Ventures και το επενδυτικό δίδυμο Joel Eklund (Fosielund Holding AB) και Svante Nilo Bengtsson (Marknadspotential AB), με τη συμμετοχή της Ocean Zero LLC, μεταξύ άλλων.
Ο διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της Candela, Gustav Hasselskog: “Οι πλωτές μεταφορές είναι το επόμενο σύνορο που έχει οριστεί για βιώσιμη αναστάτωση, και αυτό συμβαίνει τώρα”.
Τα πλωτά μέσα της Candela, που ιδρύθηκε το 2014, διαθέτουν φτερά (hydrofoils) που ανυψώνουν το κύτος πάνω από το νερό και μειώνουν την τριβή, χρησιμοποιώντας 80% λιγότερη ενέργεια από τα συμβατικά πλοία σε υψηλή ταχύτητα. η τεχνολογία αυτή σημαίνει ότι τα ταξίδια σε μεγάλες αποστάσεις στο νερό είναι δυνατά με μπαταρία. Ταυτόχρονα, η εταιρεία με έδρα τη Στοκχόλμη αναφέρει ότι δίνει τη δυνατότητα στους φορείς εκμετάλλευσης να μεταβούν ομαλά σε βιώσιμους στόλους, παρέχοντας έως και 50% χαμηλότερο λειτουργικό κόστος. Ως εκ τούτου, οι στόλοι είναι πιο φιλικοί προς τον πλανήτη και πιο φιλικοί προς την τσέπη: ένα win-win.
Στο επίκεντρο της τεχνολογίας βρίσκεται ο ελεγκτής πτήσης της Candela, ένας υπολογιστής που σταθεροποιεί αυτόματα το σκάφος κατά τη διάρκεια της πτήσης ρυθμίζοντας τις υδροπτέρυγες χρησιμοποιώντας δεδομένα από αισθητήρες που μετράνε το ύψος των κυμάτων και την ταχύτητα του ανέμου, μεταξύ άλλων παραγόντων. Σε δύσκολες καιρικές συνθήκες, οι επιβάτες βιώνουν 90% λιγότερες δυνάμεις g απ’ ό,τι σε ένα παραδοσιακό πλοίο.
Οι Σουηδοί καινοτόμοι σχεδιάζουν να δρομολογήσουν φέτος το πρώτο τους εμπορικό σκάφος, το οχηματαγωγό πλοίο Candela P-12 Shuttle. Το οχηματαγωγό αναμένεται να είναι ένα από τα ταχύτερα και μεγαλύτερης εμβέλειας ηλεκτρικά πλοία που έχουν κατασκευαστεί ποτέ, προσφέροντας μέγιστη ταχύτητα 30 κόμβων και εμβέλεια έως και 60 ναυτικά μίλια. Το P-12 θα μειώσει επίσης το λειτουργικό κόστος έως και 50%, χάρη στη χαμηλή κατανάλωση ενέργειας και συντήρησης. Ταυτόχρονα, το πλοίο έχει σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη. Μια πρόσφατη ανάλυση κύκλου ζωής από το Βασιλικό Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Στοκχόλμης κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ένα οχηματαγωγό P-12 θα εκπέμπει 97,5% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα κατά τη διάρκεια της ζωής του σε σύγκριση με ένα πετρελαιοκίνητο πλοίο του ίδιου μεγέθους.
Αυτή η τελευταία επένδυση θα επιταχύνει τη μαζική παραγωγή του Candela P-12 Shuttle και θα τροφοδοτήσει μια νέα εποχή στις πλωτές μεταφορές.
Ο πρώτος φορέας εκμετάλλευσης του πλοίου θα είναι η Περιφέρεια της Στοκχόλμης, μεταφέροντας τους εργαζόμενους μεταξύ του προαστίου Ekerö και του κέντρου της Στοκχόλμης. Εκτιμάται ότι ο χρόνος ταξιδιού θα μειωθεί από 55 λεπτά που είναι σήμερα με αυτοκίνητο, λεωφορείο ή συμβατικό πετρελαιοκίνητο πλοίο σε μόλις 25 λεπτά.